I made this widget at MyFlashFetish.com.

Nur Aizah
    


   "Ish cantik betul baju-baju kat sini, tudung pun menarik gak , kalu aku pakai mesti matching dengan diri aku, takpe takpe nanti aku beli". Maka, dibelilah tudung dan baju itu walaupun tak la mahal tapi jika yang dibeli tu berhelai-helai agak beban dan membazir juga la. Bulan depan kisah yang lain pula " ala...kasut ni dah terkoyak sikit, kena beli lain ni, tengokla hujung minggu nanti aku beli yang baru kat Times Square". Demikianlah, situasi yang memang terjadi pada aku dan semua orang. Em, asyik melayan nafsu lesulah diri dibuatnya.
      Semua benda yang dibeli guna duit, asal ada je duit mulalah akal ligat berfikir nak beli yang tu nak beli yang ni. Padahal semua assesori tu masih ada dan elok, saje nak buang duit yang banyak. Dah tu, hujung-hujung sem mulalah "adoi...duit tak dak, camna ni" ha..akulah tu. Bukan nak mengaibkan diri tapi nak dijadikan sebagai pengajaran kat korang sume. "Beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis", dah habis apa boleh buat, "ha...lu pikir la sendiri"..hehe...Waktu tu nasihat pon dah tak gne, sbb sendiri mau ingat la kan. Em ternyata pengalaman adalah guru yang terbaik buat kita. 
       Nak tanya? Boleh ke kita bahagia tanpa duit? Bagi aku jika dulu-dulu mungkin ya tapi orang dulu diorang takder duit pon tanah berekar-ekar, ada kebun dan macam-macam lagi.  Dunia sekarang duit dikejar-kejar, tapi kena ingat kejar duit pun jangan taksub sangat takut tersesat ke jalan lain pula. Sebabnya duit ni bleh dapat dari pelbagai sumber. Ya..sumber yang halal ataupun sumber yang haram. Aku ingat lagi ustaz aku pesan hasil pendapatan yang haram jika masuk ke dalam tubuh menjadi bakaran api neraka la jawabnya. Seram aku rasa, api yang kena dihujung jari pun boleh wat kita terloncat-loncat, inikan pula satu tubuh yang menjadi bakaran api neraka... Allahuakbar. Namun, dari sumber yang halal pun kena beringat juga keluarkan zakat, jangan buat-buat lupa. Zakat tu banyak faedahnya. Ternyata agama Islam ni agama yang sangat indah, diciptakan pelbagai hukum adalah untuk kebaikan umat. Ya, untuk membantu orang yang susah, juga sebagai penebus kepada rezeki yang diterima kita secara tidak halal tanpa kita sedari. 
       Kesimpulannya, duit ni memang sangat penting pada kita. Semua orang kene ada duit tapi duit tak semestinya memberikan kebahagian hakiki kepada kita. Kebahagian tu terletak pada keseimbangan dalaman dan luaran. Dalaman tu diibaratkan macam akhlak, luaran pula umpama harta.  Justeru seimbangkan kedua-duanya.

0 Responses

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails