I made this widget at MyFlashFetish.com.

Nur Aizah
Bismillahirrahmanirrahim...

"Kubur"!!liang lahad!! gelap!! ulat!! kala jengking!!Ku dihimpit!!SAKIIIITTT!! Ya Allah!! Kembalikan aku ke dunia!! Aku mahu buat lebih kebajikan di atas sana!! Na'uzubillah, Subhanallah,Allahuakbar...Apakah diriku jua dirimu masih belum terlambat untuk bertaubat..Ya..selagi nafas ini masih dapat menyedut udara, selagi jantung melaksanakan tanggungjawabnya sebagai suis yang menghidupkan dan mematikan suatu jasad masih belum terlambat bagi kita untuk bertaubat. Menggeletar jari jua tubuh ini saat jariku pantas menaip setiap baris kata yang tergambar dalam fikiranku.
Melayari kisah pada zaman Rasulullah s.a.w, seorang wanita muda datang kepada Siti Aisyah seraya berkata "Wahai Ibu, apa sebenarnya ubat hati yang membatu?" Siti Aisyah menjawab: "Ubatnya adalah, perbanyakkan mengingati mati". Si wanita itu melakukan hal tersebut, terbukti dapat menghancurkan kekerasan hatinya. Dia berterima kasih atas nasihat Siti Aisyah r"anha itu.
Manakala dalam hadith Abi Al Hajaj r.a mengatakan bersabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: Ketika mayat itu diletakkan di dalam kubur, maka kubur itu berkata sambil mengeluh "Aduhai anak Adam. Apakah engkau tidak tahu bahawa aku ini fitnah, rumah gelap, rumah sempit dan dinding, rumah cacing? Apakah engkau tidak menduga ketika lalu di atasku?Kalau sekiranya mayat hamba yang soleh, maka dia akan menjawab dengan baik. Kata kubur lagi: Apakah engkau mengerjakan amar makruf, nahil mungkar? Aku mengubah tubuhmu menjadi rumput hijau, membuat jasadmu menjadi nur, dan menaikkan rohmu kehadrat Allah s.w.t.


video

Menanti Di Barzakh
Album : Halawatul Iman
Munsyid : Far East
http://liriknasyid.com


Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Susai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,


Sesungguhnya kematian sedang mengekori kita dari belakang, sebab dan musabab yang akan berlaku menjadi penyebab bagi kematian suatu insan. Malaikat izrail sentiasa setia pada perintah Allah Yang Maha Esa akan mencabut nyawa setiap insan tanpa dikira berkurang atau bertambahnya masa, tidak juga dikira pangkat jua keturunan. Apabila sampai masa yang dipinjamkan Allah kepada hambaNYA, maka dia akan mencabut nyawa itu untuk disimpan di suatu tempat dan akan dibangkitkan pada hari kebangkitan kelak. TIDAK GENTARKAH KITA PADA ISTILAH YANG BERNAMA KEMATIAN!!PENYEKSAAN!! PERTANYAAN DARI MALAIKAT MUNKAR DAN NAKIR!! Astaghfirullahal a'zim...astaghfirullahal a'zim..berapa banyak dosa yang aku lakukan, apakah timbangan al-mizan untuk amal kebaikanku cukup untuk membawaku ke syurga..apakah amalan itu dapat membantuku..namun, terlalu banyak kejahatan yang aku lakukan..apakah semua itu akan terjadi...
Subhanallah, kasih sayang Allah terhadap kita amatlah luas, selagi kita tidak menduakan Allah s.w.t Selagi itu pengampunan Allah terhadap hambaNYa masih terbuka luas. Sedangkan pembunuh 99 jiwa masih diampunkan Allah andai dia benar-benar bertaubat, iaitu taubat nasuha dan tidak akan mengulangi perbuatan itu ...Yang penting kita mengingati dan sentiasa memohon keampunan dariNYA..Dalam sahih Bukhary dan Muslim dicantumkan sebuah sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud "Siapa yang ingin berjumpa kepada Allah, maka Allah pun ingin berjumpa dengannya. Tetapi siapa yang tidak mahu berjumpa dengan Allah, maka Allah pun tidak mahu berjumpa dengannya."
Demikianlah takut dan gentarnya diri setiap insan apabila disebut tentang kematian. Lazimnya, orang buat-buat lupa tentang saat itu kerana fikirnya "aku masih muda, masih kuat, tiada apa yang akan membuatkan aku mati" TENYATA SEMUA ITU ADALAH BISIKAN SYAITAN LAKNATULLAH" yang memperdaya setiap hati anak cucu Nabi Adam a.s sejak dari dulu hingga sekarang, hati yang lemah pasti akan terjatuh dalam dakapan IBLIS yang menunggu sahaja jiwa yang akan menemaninya di neraka nanti...OLEH ITU,INGAT!!!!! Wahai muslimin juga muslimat termasuk diriku..persiapkan diri kamu dengan agama yang kuat semoga kamu dan aku terbendung dari segala fitnah dunia yang bisa merosakkan diri kamu kelak.INSYA ALLAH..


Rujukan

Abdul Shukur (2000) . Sakaratul Maut Dan Alam Kubur. Kuala Lumpur. Jasmin Enterprise.
0 Responses

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails