Nur Aizah
Karya: Nur Aizah binti Ramli

            Kekusutan yang datang menyergah ruang fikiran mendesak Puan marina berbuat demikian. Lia dan Azrul menemui Puan Marina dalam keadaan tidak sedarkan diri apabila dia tekad untuk membunuh diri sendiri. Namun, Puan Marina masih terselamat kerana tidak sempat untuk menggantung diri pada tali di kipas syiling, dan hanya terjatuh dari atas kerusi.

‘Sanggup ibu buat begitu? Mengapa ibu? Ibu dah tak sayangkan Lia ke?’, tanya Lia  bertubi-tubi.

‘Ibu jika ada masalah sekalipun, janganlah buat begitu. Kami anak-anak ibu. Ibu boleh luahkan perasaan kepada kami. Kami sangat sayangkan ibu’, rintih Azrul.

            Puan Marina hanya menitiskan air mata. Namun, kejernihan air mata yang mengalir di pipi tidak mampu untuk menceritakan masalah yang tersimpul mati dalam ruang fikirannya.

‘Ceritakanlah pada kami ibu’, pujuk Lia dengan suara yang memujuk.

‘Keluar dulu nak, ibu nak berehat’, pinta Puan Marina.

            Serentak itu pintu bilik terbuka. Ayah mereka meluru masuk ke dalam wad. Dia seperti dalam keadaan yang tergesa-gesa segera mendapatkan Puan Marina.

‘Rina tak apa-apa ke?’, tanya Encik Malik pada isterinya.

            Azrul  dan Lia meminta diri untuk keluar dari bilik dan memberi peluang kepada ibu dan ayah mereka untuk berbual.

‘Kring’, telefon Lia berdering.

Lia segera mengangkat.

“Ha, sekarang dah puas tengok ibu kau? Itu baru sikit Lia. Ada yang lebih dasyat akan menyusul selepas ini’, ugut lelaki misteri.

‘Kau beritahu aku sekarang apa yang kau nak’,soal Lia

‘Kan aku dah cakap aku nak kasih sayang ibu kau. Itu pun aku nak kena ajar ke. Belajar tinggi pun, tak berguna juga kau ni’, lelaki misteri itu melepaskan tawanya di hujung telefon.

‘Kau nak aku buat apa?’, tanya Lia

‘Aku nak jumpa kau’, balas lelaki misteri

‘Di mana?’, tanya Lia

‘Esok aku akan beritahu’jawab lelaki itu

            Lelaki misteri terus meletakkan telefon.
***
‘Sudahlah, jangan diganggu lagi budak-budak tu. Mereka dah ada hidup masing-masing. Sepatutnya kau bersyukur ada yang menjaga Si Lia tu’, nasihat Mak Long kepada Lokman.

‘Anak saya. Hak saya. Saya nak balik’, kata Lokman

‘Tapi dulu kau yang beri’, pintas ibu  saudara Lokman

‘Itu dulu, tapi sekarang saya dah berubah. Saya nak hidup bersama mereka semula’ jawab Lokman

‘Fikirlah baik-baik’ nasihat Mak Long.

            Lokman merenung jauh ke luar tingkap. Dia melihat ada beberapa orang anak kecil sedang bermain-main di laman rumah. Tiba-tiba terlintas dalam ruang khayalan wajah Lia yang leka bermain mainan patung Barbie yang dibeli semasa hari lahir anak perempuannya itu. Lokman berasa kekayaan yang dimiliki tidak bererti tanpa kehadiran insan yang disayangi. Dia mahu kembalikan saat itu semula, namun bagaimana.

“Saya akan dapatkan semula dari Malik’, tegas Lokman.
0 Responses

Post a Comment